lördag 3 mars 2012

Solsken och vårkänslor - vecka 9


Det känns verkligen som om våren knackat på dörren denna vecka. Underbart väder, fågelkvitter och den där speciella vinden som det bara är om våren. Även barnen har tagit våren till sig och i torsdags låg jackorna i högar ute på gården. Vi får hoppas att detta fina vårväder får fortsätta.
Till traditionen hör ju att man på ett sätt eller annat ska berätta om om sitt sportlov. Istället för att eleverna själva skulle skriva berättelser om sitt sportlov valde jag att göra såhär. Eleverna skrev först varsin lapp med enskilda nyckelord som berättade vad de gjort under sportlovet. Jag samlade in lapparna och sedan var det elevernas tur att dra varsin lapp och skriva ihop en sportlovsberättelse utgående ifrån orden på lappen. Det blev roliga berättelser och speciellt roligt var att klura ut vems lapp man fått.


Sportlovsberättelser på gång.

Under veckan som gått skulle eleverna egentligen skida på idrotten men som sagt så tillät det fina vårvädret inte detta så det blev dans och röris istället. Vikarie Virpi lät mig förstå att Vargarna är ett gäng ivriga dansare och att de gjorde ett toppenjobb med dansen. Härligt!

Under veckan har vi jobbat med siffror och antal i engelska. I matten har vi jobbat med division och delat godispåsar och centikuber till höger och vänster, arbetet fortsätter.


En elev visar exempel på hur man kan dela godispåsar mellan ett visst antal personer.

I SO har vi jobbar med världsdelar, länder och flaggor vilket eleverna varit väldigt intresserade av. Så pass intresserade att flera av Vargarna valde att rita och måla flaggor på fredagsmyset istället för att spela spel och pyssla. 

Världen, länder och flaggor är det svårt att få nog av...

I bilden har vi jobbat med vinterlandskap. Vi har tittat på fotografier och målningar av vinterlandskap och så har vi målat egna vinterlandskap. Vi har också presenterat våra målningar och så har åhörarna fått ge positiv feedback på alla målningar. 

Denna veckan har jag även gjort en kartläggning av elevernas färdigheter i svenska med hjälp av testet DLS. Testet kartlägger fonologiska medvetenhet, ordförståelse, rättstavning och läsförståelse. Syftet med testet var att ta reda på vilken nivå elevernas kunskaper ligger på inom dessa fyra områden vilket är viktigt att veta för att jag som lärare ska kunna lägga upp och planera undervisningen på bästa sätt.

Full koncentration när det var dags för kartläggningsuppgifter i svenska.

På onsdagen besökte vi slottet. Denna gång berättade Jim och Gustv III och teatern. Jim berättade också mer om kavaljersflygeln och så fick vi se bilder som självaste Kung Carl XVI Gustav tagit på Gripsholms slott för ett par veckor tillbaka. Vi var inne i teatern och fick se kulisserna som fortfarande stod framme precis som på Gustav IIIs tid. Intressant!

Ett gäng glada elever efter slottsvisning.


På fredag gick vi till Hjorthagen med Björnarna och gjorde övningar med EQ som tema för att lära känna varandra bättre och för att träna oss på att samarbeta. Eleverna blandades i grupper med Vargar och Björnar och så fick de små uppgifter att utföra. Till sist fanns det tid för fri lek. En fin utelektion blev det minsann - fint väder och glada miner!

Vi klättrade uppför Apberget och väl uppe satt det bra med en liten vilopaus och utsikt över Mariefred och slottet. 

Här letas det för fullt efter stenar, ekollon och pinnar.


"Hmmm, vad har vi hittat?"


"Tadaaa! Vi har byggt en människa!"

I väntan på en ny arbetsvecka får jag önska er alla en fortsatt trevlig helg!

/Linda




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar