fredag 27 april 2012

Besök av riksdagsmän och goda miljögärningar - vecka 17

Med anledning av det riksomfattande projektet Skräpplockardagarna samlades vi i onsdags tillsammans med Björnarna för att plocka skräp vid golfbanan och blåbärsskogen. Det blev en hel del skräp och en del kunde man också återanvända för att göra uppfinningar och robotar.

Miljöhjältar i farten!

Våra klassrepresentanter i rektorns elevråd deltog i elevrådet på tisdag. För att förbereda  inför detta ordnade vi klassråd på måndagen och kom fram till att de skulle föra fram följande synpunkter till elevrådet: vi skulle vilja ha en bana som vi kan cykla på på rasterna och vi skulle vilja ha lådbilar till skolgården.

På fredag förmiddag fick vi besök i klassen av tre riksdagsmän och deras sekreterare. De var intresserade av att se hur vi jobbar och var med oss en liten stund på matten. Det är verkligen smickrande att man även på riksnivå visar intresse för vår skola må jag säga. 

På fredag var vi även tvungna att ta upp det här med lugn och ro i skolan. Vargarna är väldigt duktiga i sitt arbete och jobbar med stor iver och flit. Det de behöver fokusera på nu är att kontrollera prat och bus. Det blir lätt högljutt i klassen och det glöms lätt bort att man jobbar på lektionen och pratar och umgås på rasten. Vi pratade om att vi måste göra något åt ljudvolymen innan det går över styr. Därför har vi har gjort en överenskommelse om att man pratar lågmält inomhus och håller sig lugn. För att vi ska lyckas hålla detta behöver man hjälpas åt att påminna varandra. Låt mig beskriva en helt vanlig situation i klass 2 Vargar. 

En elev kommer på något han eller hon måste berätta (som oftast inte alls hör hemma på lektionen t.ex. något man såg på TV igår eller om någon seriefigur som gjort något galet) rusar genast upp från sin stol och springer till sin kompis i andra änden av rummet. Kompisen ber om att få jobba i lugn och ro och ber budgivaren sätta sig på sin plats vilket budgivaren struntar i och fortsätter berätta.

Detta är en fråga om att visa varandra respekt genom att lyssna på varandra och ge varandra arbetsro samt att lämna sådant som inte hör till klassrummet just nu utanför klassrummet, med andra ord att kontrollera sina impulser bättre. Detta kan sammanfattas i tre punkter:

Vi hjälps åt att påminna varandra om lugn och ro inomhus.
Vi lyssnar på våra klasskamrater när de påminner oss och lugn och ro.
Vi lämnar sådant som inte tillhör klassrummet utanför.


Att jobba och diskutera uppgifter tillsammans ger ju unika möjligheter för lärande vilket jag i klassen brukar passa på att tillämpa så ofta det lämpar sig. I vissa situationer kan man alltså inte eliminera ljud helt och hållet. För att hjälpa de i klassen som behöver tystnad för att kunna koncentrera sig på sin uppgift har vi beställt hörselskydd. Vi hade ett par hörselskydd i klassen i veckan eftersom vi spikat och hamrat när vi tillverkat geobräden och dessa har varit omåttligt populära att använda i övrigt arbete också.

Veckan i bilder:

 


 Vi har jobbar konkret med geometri bland annat genom att tillverka egna geometriska kroppar och bygga olika figurer med hjälp av trianglar, rektanglar, cirklar och övriga månghörningar. I fredags avslutade vi temat med en utvärdering.


Klassmormor Anita tittade in hos oss i fredags. Jag tror att både hon och eleverna tyckte det var mysigt :)

I engelska har vi jobbat med att berätta vad man kan se. På bilden nedan jobbar killarna med en kommunikativ övning.

"What can you see?"
"I can see..."

Ha en trevlig helg och ett trevligt valborgsfirande!!!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar